De veelzijdige aardappel

De voortdurend groeiende vraag uit het fritessegment in welvarende landen compenseert de daar langzaam teruglopende consumptie van verse aardappelen. Ook zijn er internationaal nieuwe trends waarneembaar in de levensmiddelenbranche. Er is vraag naar nieuwe toepassingen en naar meer keuze in producten. HZPC speelt hier op in.

FRITESFABRIEKEN

De consumptie van verse aardappelen daalt in de Westerse landen ieder jaar. Dit wordt echter dubbel en dwars goed gemaakt door de groeiende vraag naar fritesaardappelen. Op dit moment zijn aardappelen op de Europese markt nog voor de helft bestemd voor verse consumptie, de andere helft vindt zijn weg naar de verwerkende industrie. In de Verenigde Staten, trendsettend in de levensmiddelensector, ligt de verhouding al op een derde verse consumptie, ‘retail fresh’, en twee derde verwerkt product.

Naar verwachting zal die verschuiving zich ook in Europa verder doorzetten. Er wordt in Noord-Europa al jaren stevig geïnvesteerd in fritesfabrieken. De export van bevroren frites door bijvoorbeeld België, met Nederland de grootste fritesproducent op dit continent, groeit ieder jaar met ten minste 4 procent.

Opvallend is dat het oude ras Bintje nu ook in de fritesindustrie snel op zijn retour is en wordt verdrongen door nieuwere rassen. Zoals Challenger en Innovator van HZPC.

MARKTONDERZOEK

HZPC investeert jaarlijks enkele miljoenen euro’s in marktonderzoeken, marktontwikkeling en productontwikkeling. Met name in de Verenigde Staten zien we momenteel trends waar we rekening mee moeten houden. Als onderneming proberen we die vroegtijdig te signaleren en er op in te spelen.

In het afgelopen jaar hebben we de Noord-Amerikaanse sector van Foodservice diepgravend laten analyseren. De ontwikkelingen in de verkoop van maaltijden gaan razendsnel. Amerikanen eten veel buiten de deur. ‘On the go’ op straat, in restaurants, tijdens het winkelen, of in kantines op het werk. Maaltijdservice is booming. Allerlei nieuwe restaurantformules breken door. Evenals het thuis bestellen van maaltijden met de smartphone.

Binnen deze trends is vraag naar aardappelen voor specifieke toepassingen. Zoals het vers snijden en bereiden van frites, ‘creamers’ (krieltjes) en aardappelen in de schil. De sector moet zich haasten om de veranderende consumentenwensen bij te houden. HZPC ziet vooral kansen.

VARIATIE

Consumenten in Europa en Amerika, zo blijkt eveneens uit marktonderzoek, hebben in toenemende mate behoefte aan genieten, smaak, lifestyle, fun en variatie. HZPC werkt daarom met haar partners in de keten aan nieuwe concepten. We willen proberen om jonge generaties consumenten aan de aardappel te binden en proberen nieuwe verkoopkanalen aan te boren.

Een van die concepten is ons aardappelproduct Woksi®, dat binnenkort door een van onze partners, een grote voedingsmiddelenproducent, op de markt wordt gebracht. HZPC verwacht dat het nieuwe concept een grote afnemer wordt van haar aardappelrassen. Zo heeft de vastkokende Annabel hiervoor precies de juiste structuur en eigenschappen.

GEZONDHEID

De consument vraagt bovendien in toenemende mate om gezonde voeding. Dit is een mondiale behoefte. Ook in bijvoorbeeld Azië is obesitas een probleem aan het worden. HZPC investeert daarom in aardappelrassen die minder calorieën, minder koolhydraten en minder vet bevatten.

Ons programma Fries4all, dat lekkere krokante frites ontwikkelt voor bereiding in een airfryer, staat op het punt om door te breken. Komend jaar verwachten we de introductie bij grote winkelketens.