Research & Development

Robert Graveland, directeur R&D: 'Voor HZPC is, in samenwerking met de aangesloten kwekers, verbetering van aardappelrassen en uitbreiding van haar portfolio van het grootste belang. Investeren in Research & Development heeft voor onze onderneming een duurzaam, blijvend karakter.'

‘We zijn voortdurend bezig onze know-how te implementeren in de praktijk’
Robert Graveland, Directeur R&D

'Gelijktijdig zijn we vanuit ons kenniscentrum in Metslawier voortdurend bezig om onze kennis na de experimentele fase te implementeren in de praktijk. Een belangrijke ontwikkeling blijft de toepassing van moleculaire merkers, waarmee we vroeg in de veredelingsprogramma’s steeds meer raseigenschappen en resistentiefactoren kunnen selecteren.

HZPC zet duurzame innovatieve veredelingstechnieken in. We maken gretig gebruik van moderne ontwikkelingen om de rasontwikkeling beter te controleren of te versnellen. We zien dat de mogelijkheden hiervoor toenemen zodra nieuwe technieken een bestaand ras kunnen aanpassen en dat het vervolgens zonder GMO-status op de markt wordt gebracht. Dit zal de snelste manier tot maatschappelijke winst zijn omdat bijvoorbeeld het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen wordt verminderd.

Op lange termijn is juist een combinatie van klassieke kruising en selectieveredeling, met gericht technisch aanpassen van eigenschappen, de betere aanpak. HZPC kiest de meest effectieve methoden waarmee je de rassen wereldwijd met eenzelfde status naar de markt kunt brengen.’

100 HECTARE

In 2017/2018 zijn de HZPC-rassen Farida, Heraclea en Noblesse door de grens van 100 hectare pootaardappelen gebroken.

Farida, Heraclea en Noblesse

TROPEN

R&D heeft een aantal veelbelovende programma’s
in Centraal-Afrika. Er zijn:

• Eerste subtropische klonen ontwikkeld
  • Drie rassen aangemeld
  • De rassen zijn geschikt voor de tropen
  • De rassen zijn robuust in de teelt en veelzijdig in de gebruikstoepassing

SATELLIET IN WAGENINGEN

Het kenniscentrum van HZPC krijgt een satelliet op de campus van Wageningen University & Research. Deze ‘research hub’ biedt ons verbeterde:

• Internationale bereikbaarheid
  • Toegang tot onderzoeksprogramma’s
  • Toegang tot projecten
  • Toegang tot talent
  • Nieuwe netwerken

METSLAWIER

Voor ons kenniscentrum in Metslawier is in het afgelopen jaar een bouwplan ontwikkeld. HZPC zal in het voorjaar van 2019 met de bouw beginnen.

HYBRIDEN

Hybride aardappelrassen en de teelt van consumptieaardappelen rechtstreeks uit zaad, moeten zich nog bewijzen, maar het zijn veelbelovende technieken met grote potentie. De korte cyclus hiervan past het best in de tropen, waar huidige pootgoedsystemen het zwaar hebben. R&D is testhybriden aan het beproeven in Centraal-Afrika.