Strategic Business Area Europe (SBAE)

Lilian Escalon, directeur SBAE: 'De verwachtingen voor het jaar 2017/2018 waren bij SBAE na het voorgaande jaar hoog gespannen. Door de grote oogst van consumptieaardappelen zagen we echter na de zomer de prijzen fors dalen en de markt werd voor ons lastiger.'

'Het aanhoudende succes van onze bestsellers bewijst dat rasselectie en goede marktintroductie werkt'
Lilian Escalon, Directeur SBAE

'Hierop volgde bovendien een bijzonder nat einde van het groeiseizoen en een natte oogstperiode voor het pootgoed. In Noordwest-Europa, waar het zwaartepunt van onze productie ligt, kwamen de pootaardappelen laat beschikbaar, waardoor aan een deel van de vraag voor de vroege bestemmingen niet kon worden voldaan. Tevens hadden we te maken met veel grote maten pootaardappelen.

Deze omstandigheden hebben ons zeker 10.000 ton omzet gekost in de sector Traditional. Ook de Retail Fresh-sector in Europa kende een beperkte vraag. Deze achterstand moesten we in de rest van het jaar inlopen. Dat is ons gelukt, onder andere door grote hoeveelheden pootgoed in kortere tijd klaar te maken en af te leveren en door meer te verkopen aan landen met een latere markt.

In volume nam onze omzet slechts 1,3 procent af ten opzichte van het voorgaande recordjaar. Mede dankzij een zorgvuldige monitoring van onze kosten zijn we er nagenoeg in geslaagd onze financiële doelstelling te halen.

SBAE heeft, ondanks sterke tegenwind, in het afgelopen jaar een prestatie geleverd die een behoorlijke ‘level of control’ aantoont. Ook bewijzen de resultaten opnieuw dat HZPC een geweldige solide naam heeft. Er is altijd vraag naar onze rassen en ons hoge kwaliteit pootgoed.’

SNELLE GROEI IN RUSLAND

SBAE presteert uitstekend in Rusland.

• Verkoop bijna verdubbeld
  • Goede prijzen
  • Vraag van nieuwe fritesfabriek Belaya Dacha/LambWeston

AARDAPPELTEELT IN ZUID-EUROPA LOOPT TERUG

Zuid-Europese landen, Spanje, Portugal en Italië, importeren hun consumptieaardappelen steeds vaker uit Noord-Europa. Hiermee is ook de vraag vanuit deze regio naar pootaardappelen in het afgelopen jaar beduidend afgenomen.

BESTSELLERS

INNOVATOR
'Soms denk je dat een bepaald ras zijn top wel bijna heeft bereikt. Maar Innovator, een geweldige fritesaardappel, blijft gewoon doorgroeien.'

COLOMBA
'De markt voor verse consumptieaardappelen loopt in zijn geheel dan wel licht terug, maar ons marktaandeel blijft groeien. Colomba is een bestseller. In het afgelopen jaar verkocht HZPC 25.000 ton pootgoed van dit ras.'

RISING STAR

Een nieuwe ‘rising star’ is...

SUNITA   In 2018 start HZPC een campagne voor de retail en de consument. De donkergeelvlezige aardappel heeft een stevige smaak en is zeer geschikt voor de thuiskeuken.