Productontwikkeling krijgt bij HZPC veel aandacht. We steken veel energie in de introductie van onze rassen, met kennis van de internationale markten en uitgekiende marketing. We promoten de aardappel als een vitaminebom. Het is de komende decennia een uitdaging om voor de aardappel een meer prominente plek op de menukaart te veroveren.

“We willen aardappelen positioneren naar de consument als personal life food”
HERMAN VERVELD, DIRECTEUR STRATEGIC BUSINESS DEVELOPMENT AREA

Het nieuwe ras La Vie is een luxe smaakaardappel,
die goed is ontvangen in de markt.

Frites en chips

In de hele wereld is gemaksvoedsel booming. Het aantal fastfoodrestaurants in India en China neemt razendsnel toe. De vraag van de verwerkende industrie naar aardappelen voor frites en chips is bijna niet bij te houden. HZPC levert hiervoor de beste rassen.

Veelkleurige ‘creamers’

Tevens speelt HZPC in op trends in de voedingsmiddelenindustrie. In Noord-Amerika analyseren we al enkele jaren de snel veranderende consumentenmarkt, met daarbij veel aandacht voor millennials en generatie Z. Vooral het sterke, trendy verkoopkanaal foodservice is van groot belang.

De creamers van HZPC.

‘Personal life food’

Foodpairing is hierbij belangrijke ontwikkeling. Herman Verveld, directeur Strategic Business Development Area legt uit: ‘Aardappelen worden nog vaak gezien als een bulkproduct, maar we willen ze positioneren naar de consument als 'personal life food', of 'tailor made food'. We willen aardappelen ’pairen’ met andere gerechten die passen bij de op dat moment gewenste lifestyle of je persoonlijke dieet.’

Op de Noord-Amerikaanse markt moet je je onderscheiden. Dat kan met gezondheid (voedingswaarde), genieten (smaak), variatie, gemak en plezier. HZPC introduceert nieuwe verpakkingen en bedenkt eigentijdse toepassingen voor aardappelen in gerechten. Populair zijn bijvoorbeeld de ‘specialities’, zoals ‘creamers’ en coloured potatoes.

Fries4All met merk Leon&León

Mensen houden van frites, maar ze willen ook gezond eten. HZPC speelt in op deze trend met Fries4All. Als gevolg van de droogte in Europa is grootscheepse introductie afgelopen jaar uitgesteld. De nieuwe oogst aardappel groeit momenteel, dus ligt het scenario van introductie voor komend seizoen klaar op de plank. De kickoff wordt verricht door een restaurantketen in Noord-Amerika en zal vervolg krijgen in Europa.

• Gezondere frites
• 30% minder calorieën
• 40% minder koolhydraten
• 30% minder vet
• Bereiden via airfrying techniek
• Zowel geschikt voor ‘at home’ als ‘out of home’ consumptie

Woksi

Het nieuwe aardappelgerecht Woksi, door HZPC en Kiremko ontwikkeld, speelt in op de behoeften van de moderne consument. Volgens planning zal deze ‘aardappelpasta’ in 2020 door meerdere bedrijven, verspreid over Europa, verkocht worden.

• Genieten, gezond, gemak, fun, variatie
• Alternatief voor pasta’s, rijst en noodles
• Wokken of in koude salades