HZPC streeft naar groei. Hierbij gaat het ons niet alleen om meer volume en omzet. Het gaat ons ook om ontwikkeling van kwaliteit, creativiteit, innovativiteit en maatschappelijke waarden. We willen een belangrijke schakel zijn in de totale keten en streven naar groei voor al onze partners. Vandaar onze slogan: 'HZPC keeps you growing’.

HZPC is een mooi en bijzonder bedrijf. Wij zijn researchers, op zoek naar de beste, meest duurzame aardappelrassen. Wij innoveren en hebben heel veel kennis in huis, die we graag delen met onze partners: telers, kwekers, verwerkers, verpakkers, detailhandel, horeca, groothandel en consumenten. Wij willen naast onze partners staan, naar elkaar luisteren en elkaar inspireren. Dat doen we door onze klanten en telers wereldwijd optimale service en ondersteuning te bieden.

“Partnership: we work together, they grow”
Alverstone Russet is door McDonald’s in Europa geaccepteerd als ras voor haar frites.

Solentum

HZPC is niet alleen gericht op haar corebusiness, pootaardappelen. Wij beschikken ook over veel kennis, en creativiteit die we ter beschikking stellen aan onze partners. In onze research en proefvelden worden gebruiksapparaten en sensoren ontwikkeld en benut. Ons dochterbedrijf Solentum brengt deze apparaten op de markt zodat ook onze telers er gebruik van kunnen maken om de kwaliteit van hun aardappelen tijdens de groei en in opslag te monitoren. Tevens maken we apparaten ten behoeve van kwaliteitscontrole in de verwerkende industrie. Op deze manier ondersteunen we onze partners in de keten.

De start-up van Solentum was enerverend en sommige producten behoeven finetuning. Inmiddels zijn nieuwe releases geïntroduceerd van de Sol Grader, waarmee opbrengsten van het gewas worden voorspeld, en de Sol Antenna, die informatie tijdens de bewaring verzamelt. Ook is de bijbehorende SolDataPlatform gelanceerd. De verkoop van Solentum-producten is hierdoor het afgelopen jaar achtergebleven. Er is internationale vraag naar de producten en de verkoopverwachtingen voor komend jaar zijn dan ook hoog. Natuurlijk blijven wij ook werken aan nieuwe uitvindingen en technieken voor de sector.

Prefered supplier

In de verwerkende industrie bedient STET hele grote klanten. Wereldspelers, zoals bijvoorbeeld Farm Frites in Egypte. De onderneming draait daar voor 90 procent op ons ras Santana. We konden de afgelopen jaren amper aan de forse en snel toenemende vraag voldoen. Daarom is door STET een speciale vorm van partnerschap met Farm Frites ontwikkeld. Het bedrijf krijgt niet meer alleen pootgoed geleverd, maar mag voortaan in licentie ook onze miniknollen vermeerderen.

Van PepsiCo, de grootste chipsfabrikant ter wereld, heeft STET de erkenning prefered supplier gekregen. De producent van onder andere het A-merk Lays, krijgt nu wereldwijd exclusief alle pootgoed geleverd van onze rassen VR808 en VR909. Deze rassen zijn inmiddels dé norm in de chipsindustrie. Tevens zal Pepsico vroeger bij de ontwikkeling van de nieuwe chipsrassen betrokken worden.

“Wij bedienen wereldspelers, zoals PepsiCo en Farm Frites. Met enkele van onze rassen hebben we bij deze klanten de positie verworven van preferred supplier"
PETER TON, DIRECTEUR STET

Hyper Spectral Camera

HZPC biedt telers van het ras Challenger de mogelijkheid om hun percelen te monitoren met een Hyper Spectral Camera. Hiermee wordt de drogestof verdeling in de aardappelen gemeten.

Telers kunnen zo vooraf inschatten hoeveel en hoe lang ze voorraden kunnen bewaren. Het is een service aan de telers om optimale waarde uit onze rassen te halen.